Kleine advocatenkantoren op Facebook groter dan grote

Op Facebook zijn kleine advocatenkantoren veel groter dan de grote. De Top-20 wordt aangevoerd door Facebookkleine kantoren. Meester Leonie voert de Top-20 aan met bijna 9.000. likes. Het eerste “in real life” Top-50 kantoor staat op 13 in de Facebook top.

Top-20 Advocaten op Facebook

In de Top-20 van de Nederlandse advocatuur op Facebook staan bijna geen grote kantoren. De populairste advocaat op Facebook is een jonge advocate, ‘Meester Leonie’. Zij is populair en heeft veel interactie met haar volgers. Nummer twee, Köse advocaten, is geheel tweetalig, Turks/Nederlands. Waarmee direct een ander opvallend aspect van de Top op Facebook naar voren komt. Er zijn opvallend veel actieve en interactieve advocaten met een niet-Nederlandse achtergrond. In de Top-20 zijn het er vijf van de twintig.
Stand Advocatuur op Facebook 2015

Advocatenkantoren op Facebook: nog geen feest

Het aantal likes dat advocatenkantoren op hun ‘werken bij’ pagina’s op Facebook verzamelden is ruim verdubbeld vergeleken met vorig jaar. Loyens & Loeff Acadamy voert die lijst aan met meer dan 3.000 likes. Ondanks deze toename lijken de meeste advocaten zich nogal ongemakkelijk te voelen op Facebook. Er is weinig interactie, ze zenden vooral hun eigen boodschap en die valt zelden op vruchtbare bodem.

Facebook beter inzetten? Maak iemand verantwoordelijk

Een slecht onderhouden of gelezen Facebook-pagina is geen ramp, maar wel zonde van de tijd en energie die er toch in zit. Als je je advocatenkantoor op Facebook wil laten shinen, zorg dan dat iemand verantwoordelijk is voor minstens twee goede posts per week. Dat kan iemand van binnen je eigen kantoor zijn, maar ook uitbesteden is een optie. Daar worden de posts wellicht minder persoonlijk van, maar wel inhoudelijk relevant. Wil je het zelf doen, check dan eerst de volgende tips.

 

Vijf tips en goede voorbeelden voor advocaten op Facebook
1. Maak het persoonlijk, luchtig en toegankelijk: Meester Leonie
2. Plaats inhoudelijk relevante berichten voor je doelgroep: Köse Advocaten
3. Gebruik goede fotografie en maak eigen beeld voor Facebook: Clifford Chance
4. Stel eens een vraag aan je bezoekers: DAS rechtsbijstand
5. Wees actueel en combineer persoonlijke en zakelijke berichten: Jeroen Bosch advocaten
Meer tips staan in het rapport Tips over Facebook marketing voor advocaten van Charlotte Meindersma.

Positieve uitschieters

Er zijn positieve uitschieters: de jonge advocate ‘Meester Leonie’ voert de Top-20 van advocaten aan op Facebook. In haar eentje heeft deze jonge strafpleiter bijna 9.000 likes verzameld. Ze laat daarbij grote kantoren ver achter zich op de ranglijst.
Direct achter Leonie staat het Turks-Nederlandse Köse advocaten. Beide lijstaanvoerders hebben goede interactie met hun Facebook-vrienden: hun berichten krijgen likes en worden gedeeld, er wordt gereageerd en ze lokken discussies uit. Köse doet dat met heel inhoudelijke tweetalige berichten waar de ondernemende doelgroep iets aan heeft.
Belangrijk op een medium als Facebook: op de pagina van Meester Leonie valt ook wat te lachen. Het hoeft niet allemaal even serieus.
Jeroen Bosch advocaten doet dat goed: luchtig als het kan, serieus als het moet en altijd persoonlijk. Nummer drie op de lijst, het Heerlense Boumans advocaten, heeft best veel interactie en likes, maar houdt de reacties niet bij. Met als gevolg dat ook een ordinaire scheldpartij van een boze Facebook-gebruiker van mei tot september dit jaar online stond. Inmiddels is hij verwijderd.
Omdat ze geen advocaten zijn valt rechtsbijstandverzekeraar DAS buiten de lijst, maar ze zijn toch een goed voorbeeld, omdat zij door het stellen van juridische vragen wekelijks interessante content delen en interactie krijgen met potentiële klanten.

De meeste advocaten zijn partycrashers op Facebook

Tot zover de goede voorbeelden, maar kunnen advocaten wel iets met Facebook? Nee, de meeste advocatenkantoren lijken er een beetje verdwaald te zijn. Advocaten zijn partycrashers op Facebook: niemand heeft ze uitgenodigd en ze verpesten de sfeer met saaie verhalen die niemand wil horen.
We denken het ongemak ook bij de kantoren zelf te zien: het gevoel dat ze op het verkeerde feestje zijn beland. Een troost: een Facebook-bedrijfspagina is makkelijk op te heffen. Dat is zeker een tip voor advocatenkantoren die zich met moeite naar Facebook hebben gesleept en eigenlijk niet weten wat ze er te zoeken hebben. Het hoeft niet!

Facebook gebruiken voor recruitement

De grote advocatenkantoren gebruiken Facebook vrijwel uitsluitend voor recruitement. Ze richten zich daarbij vooral op rechtenstudenten. Helaas zoeken ze hier ook nog behoorlijk naar de juiste toon. Die Facebookpagina’s zijn niet onderscheidend: dezelfde soort berichten over dezelfde soort activiteiten. Overal een vergelijkbare Advolympics-foto, berichten over hun activiteiten voor studenten en het vermelden van vrijgekomen stageplaatsen of het bezoek van een studentenvereniging.
Het aantal likes, voorzover die duiden op interactie, wisselt, maar inhoudelijke reacties komen zelden voor. Loyens & Loeff Academy krijgt veel likes op een berichtje dat ze gratis wettenbundels cadeau doen. Ook het vermelden waard is de pagina van Clifford Chance. Zij besteden zichtbaar aandacht aan de fotografie en aan beeld dat heel geschikt is voor gebruik op Facebook.

Top-20 Werken bij-pagina’s

Afgelopen jaar groeiden de wervingspagina’s van advocatenkantoren op Facebook enorm. Niet van alle kantoren hadden wij de beschikking over de cijfers van 2014. Daar waar die wel aanwezig waren is een sterke stijging zichtbaar. Een verdubbeling van het aantal likes is geen uitzondering.

Advocaten wervingspagina's op Facebook