Vernieuwen is een gebrek aan zelfbeheersing

Je hoeft niet te innoveren, maar je moet je wel aanpassen

Eind augustus 2014 overleed Jan Fischer, eigenaar van Hotel van der Werff op Schiermonnikoog. Wat kunnen advocaten en notarissen leren van het succesvolle Van der Werff? Stel je voelt je niet prettig bij continue innovatie. Wat is dan wel een mogelijkheid? De les van Van der Werff: adapteren van vernieuwing, zonder dat iemand het opvalt.

Van der Werff

Hotel van der Werff is een fenomeen. Wijd en zijd bekend. Voor hen die niet weten wat Hotel van der WerffHotel Van der Werff is: een bijzonder succesvol hotel. Altijd vol, in de zomer kun je al niet reserveren voor de kerstdagen. Het hotel kenmerkt zich door de nostalgische sfeer.
Het motto van de overleden eigenaar was: “vernieuwen is een gebrek aan zelfbeheersing”. Maar daarmee deed hij zichzelf tekort. Het hotel is bijvoorbeeld diverse keren (fors) uitgebreid. Door de nieuwbouw naadloos te laten aansluiten in bouw en materialen is aan de buitenkant niets te zien van deze uitbreiding. Het hotel heeft al jaren Wi-Fi, Pin en creditcard. Maar er hangt geen bord: gratis Wi-Fi. Er wordt dus wel degelijk vernieuwd. De aanpassingen zijn bijna onzichtbaar.
Tegelijk is juist in de uitstraling een aantal zaken bewust “oud” gehouden. Iedereen weet: bij Van der Werff is een koffie gewoon ouderwetse koffie en geen cappuccino, latte of wat dan ook. Een koffie kost dan ook minder dan een euro. De bus die je ophaalt bij de boot is zoals een oude Volvo, rammelend en oud. De inrichting van de lobby lijkt al een eeuwigheid hetzelfde. De sfeer is perfect. De obers kennen je bij je naam en onthouden de bestelling uit hun hoofd. Kortom de boodschap is: alles blijft zoals het was, doe maar gewoon dan doe je gek genoeg.

Adapteren

Ik zou Van der Werff een voorbeeld willen noemen van succesvolle adaptatie. Vernieuwen, innoveren is lang niet voor iedere organisatie noodzakelijk. Je zult alleen wel op het juiste moment de juiste innovaties moeten overnemen. Is het jouw keuze om traditioneel te zijn, zorg dan dat de vernieuwing vooral niet teveel opvalt. Veel advocaten en notarissen willen graag traditioneel blijven werken. Dat kan een heel sterke keuze zijn. Voor succesvolle adaptie zijn wel een paar randvoorwaarden. Weet exact wie je klanten zijn, ken ze persoonlijk. Verzeker je er van dat zij juist de traditionele dienstverlening waarderen. Veranker de waarden diep in je organisatie. Adapteer wel op tijd de juiste vernieuwingen. Dus wel de optimale bereikbaarheid door perfecte telecommunicatie. Foutloos werken door het juiste inzicht in de stand van de dossiers. Zorg dat je achter de schermen perfect geautomatiseerd bent.

Toekomst

Ik hoop dat Van der Werff nog jaren hetzelfde zal blijven. De juiste mix van vernieuwing en nostalgie. Noordelijke nuchterheid en ongekende gastvrijheid. Dank voor alle jaren die ik er tot nu toe van heb mogen genieten.