De HEMA introduceert een nieuwe dienst. Voor € 125 kan online een formulier worden ingevuld dat later bij de notaris kan worden ondertekend. Moeten notarissen zich zorgen maken?
De grootste bedreiging voor bestaande markten komt van zogeheten “dispruptive technology”. Het bekendste voorbeeld is de CD winkel die werd verdrongen door het downloaden. Al jaren wordt onder andere door de beroemde Engelse Legal Future goeroe Richard Susskind gewaarschuwd dat ook de juridische diensten hieronder zullen leiden.
Maar is de HEMA dienst nu een dergelijke bedreiging? Wat kan de notaris leren van de HEMA notarisdienst? De notaris die uit protest worst ging verkopen denkt kennelijk dat hij zelf aktes verkoopt. Dat is een forse misvatting.
De vraag die vooraf gesteld moet worden is: welke oplossing zoekt de klant? De klant wil zijn bezittingen na zijn dood goed nalaten. Hij wil zijn partner en familie niet opzadelen met discussies en een beetje over zijn graf regeren. Hij wil zekerheid.
Wat lost de HEMA op?
Wat lost de HEMA dienst van dit probleem op? Online invullen van een eenvoudigeelektronische intake. Daar zou geen moderne notaris zich zorgen om moeten maken. Iedere intake kan ook veel prettiger online en thuis worden voorbereid. Op zondag even wat papieren bij elkaar zoeken en met je partner de hoofdlijnen doornemen. Dat zou toch gratis moeten kunnen? Bovendien had dit al lang door de KNB of andere samenwerkingsverbanden moeten zijn opgezet.
De HEMA dienst is naar eigen zeggen snel. De HEMA biedt dat je binnen negen werkdagen terecht kan. Dat klinkt mij niet snel in de oren. Bovendien lijkt snelheid me bij een testament minder een issue.
De HEMA dienst biedt een vaste prijs vooraf. Dat geeft de klant duidelijkheid. Dat zou de notaris ook moeten kunnen doen na de gratis intake.
De HEMA biedt een lage prijs. Op het spectrum lage prijs is lage zekerheid, hoge prijs is hoge zekerheid zal de gemiddelde klant vermoedelijk niet direct kiezen voor “laagste prijs”. Immers de nalater was juist op zoek naar zekerheid.
De HEMA notaris
Hierna moet de nalater naar een notaris. De HEMA notaris koos voor lage prijzen en dus eenvoudige kwaliteit. Die notaris spreekt de klant ook aan met jij en jou zoals de site doet. Die notaris mag ook wel boven de supermarkt zitten. Maar let op een imago is niet zo maar te wijzigen. De IKEA kan ook geen dure design meubels verkopen. De HEMA notaris kan niet morgen een grote fusie tussen bedrijven opzetten. De HEMA notaris kan niet op zijn website zeggen dat deze zich richt op de “vermogende particulier”.
De andere notaris
De andere notaris profileert zich als de oplosser. Goed gesprek met de nalater. Testament op maat dat jaren meekan. Natuurlijk ook een online intake. Bereikbaar op iedere manier die de klant wil, bespreking via SKYPE, of eventueel bij de klant thuis, gratis intake van een half uur.
Service bij de prijs inbegrepen. Na vijf jaar kijkt een paralegal het testament nog even door en geeft de nalater een berichtje op maat. De notaris als de oude vertrouwde adviseur van de familie. Daar willen de klanten die een erfenis moeten regelen vast wel meer dan € 125 voor betalen.
De HEMA dienst is dus verre van een dispruptive technology. Het is een elektronische intake met een bodemprijs. Een wake up call voor een branche die vermoedelijk al wakker was.